Explorers

Wilde ideeën? Grootse plannen? Verborgen talenten? Bij de Explorers kan je aan de slag. Handen uit de mouwen voor de spannendste etappe in de ontdekkingsreis van Scouting. Iedereen tussen de 14 en 18 jaar kan Explorer worden. Explorers is een verzamelnaam voor Rowans (jongens) en Sherpa’s (meisjes).

Paradijsvogels
De naam Paradijsvogels is bedacht door de eerste rowans en sherpa’s van het rond 1980 opgerichte onderdeel. De naam heeft geen oorsprong in de clan Ferguson of de omgeving waarin het groepshuis staat. Het nummer van de afdeling is 497.

Explorers hebben het zelf voor ’t zeggen.
Ze maken samen plannen. Bepalen hun eigen avontuur. Daarom is geen dag hetzelfde. Van speleologie tot straattheater, van zeezeilen tot zingen, van kampvuur in Noorwegen tot afzien op de Ourthe… Abseilen, kanovaren, primitief kamperen, dagje strand en lekker stappen in dezelfde vakantie. Je eigen mok uit berkenhout hakken. Samen met een groep in een Derde Wereldland een milieuproject opzetten via Internet. Naar de Wereld Jamboree in Thailand. Niks is onmogelijk. Bij Explorers blijft het niet bij plannen maken. Plannen zijn er om uitgevoerd te worden.

Organisatietalent
Plannen maken is één. Samen plannen uitvoeren is twee. Het vraagt organisatietalent. Je moet er voor praten en luisteren, en besluiten nemen. Maar organiseren valt te leren. Want Explorer ben je gelukkig niet in je eentje. De taken worden verdeeld. Ieder speelt z’n eigen rol in het team. De organisator coördineert de voorbereiding en uitvoering van het plan. De contactpersoon zoekt externe hulp indien gewenst. De opinieleider zorgt dat iedereen z’n ei kwijt kan over het plan. En de creator zorgt dat iedereen in actie komt. Er is bovendien een handboek. Daarin staan deze rollen beschreven. Alle taken die er zijn bij het voorbereiden en uitvoeren van een activiteit komen aan bod.

Ruimte en respect
Avontuur is het onbekende verkennen. Daar ligt de grootste uitdaging. Bij de Explorers krijg je de ruimte om je eigen talenten te ontwikkelen. Kansen genoeg. Het is aan jou om ze te benutten.
Maar Explorer ben je niet vrijblijvend. Je hebt respect voor jezelf en voor anderen. Je wilt leren van alle culturen in de wereld. In binnen- en buitenland. Je bent tenslotte lid van een internationale vereniging. Als Explorer heb je trouwens ook respect voor je natuurlijke omgeving. Logisch eigenlijk. Geen beter leven dan buitenleven. En daar moet je zuinig op zijn.

Begeleiding
Explorers zijn oud en wijs genoeg. Leiding heb je niet meer nodig. Begeleiding kan nog wel handig zijn. Van begeleiders mag je dus best wat verwachten. Niet dat ze je bezighouden. Geen voorgekookte activiteiten. Wel dat ze je net dat laatste zetje geven. Dat ze je een goeie reden geven om uit je luie stoel te komen. En een beetje hulp als het plan dreigt te stranden. Een goeie begeleider staat niet aan de kant uit z’n neus te eten, maar doet actief mee.

Samen
Zoals gezegd, Explorer ben je niet in je eentje. Je zou wel eens dikke maten kunnen worden. Samen uit, samen thuis. Samen plannen maken, samen de handen uit de mouwen steken. Samen feesten, samen opruimen. Samen wat drinken, samen dokken.

Op expeditie
Ook het zomerkamp organiseer je zelf. Explorers gaan op expeditie. Geen kleinigheid. Wel avontuur. Vaak letterlijk over de grens. Op pad met je rugzak. Wildkamperen waar dat kan. Zwerven in Zweden. Zeilen in Zeeland. Aanleggen aan je eigen eiland. Klimmen in Kandersteg. Een speeltuin bouwen in Noord-Ierland. Kanoën in de Ardèche. Allemaal al een keer gedaan door Nederlandse Explorers.

Opkomsttijden
De opkomsten zijn ’s zaterdags van 13.30 tot 16.30 uur in ons gave groepshuis De Clan. Kom op tijd, zodat we ook op tijd kunnen beginnen. Als er afwijkende opkomsttijden of –plaatsen zijn, dan weet je dat natuurlijk al vooraf.

Komen kijken
Lijkt het je leuk om een keer te komen kijken?
Kom dan gewoon eens een opkomst meedoen

Informatie
Regelmatig verschijnt ons groepsblad de Ferguson Post en het (landelijke) verenigingsblad Scouting Magazine/XXL. De eigen Scoutshop verkoopt alles wat een Scout nodig heeft.

Contact
Heb je vragen of opmerkingen? Na de opkomst is er altijd tijd voor een gesprek. Je kunt ons ook bereiken per e-mail op explorers@scoutingferguson.nl.

Begeleidingsteam explorers

Yannick (TL)