Onderdelen

Hier vind je algemene informatie van alle onderdelen, welke leeftijd, programma-aanbod, agenda’s foto’s en meer.

Van bever tot stam
Scouting staat open voor iedereen, of je nu jong of oud bent. Iedereen kan meedoen aan het Scoutingspel. Al vanaf 5 jaar ben je welkom bij een scoutinggroep. Bij Scouting wordt gewerkt met verschillende leeftijdsgroepen die speltakken worden genoemd. De jongste speltakken spelen hun spel in een thema. Het spelen in een thema prikkelt de fantasie en stimuleert de ontwikkeling van het kind of de jongere.

5-7 jaar: Bevers (gemengd)

De leden van 5 tot 7 jaar worden bij Scouting bevers genoemd. Bevers doen samen leuke activiteiten in de natuur. Ze spelen in het fantasiedorp Hotsjietonia en doen spelletjes met Stuiter, Sterre en Steven Stroom en de andere bewoners van het dorp.
Opkomst: za 10:00-12:30
E-mail: bevers@scoutingferguson.nl
Kom gratis kijken bij de bevers

7-11 jaar: Welpen jongens en Welpen meisjes

Jongens en meisjes van 7 tot 11 jaar heten bij Scouting welpen. Welpen spelen in het Jungleboekthema, dat gebaseerd is op het oorspronkelijke verhaal van Rudyard Kipling. Samen met het jongetje Mowgli en Shanti, het meisje uit het mensendorp, beleven welpen de spannendste avonturen in de jungle.
Opkomst: za 10:00-12:30
E-mail jongens: welpen@scoutingferguson.nl
E-mail meisjes: kabouters@scoutingferguson.nl
Kom gratis kijken bij de welpen

11-14 jaar: Scouts jongens en Scouts meisjes

Jongens en meisjes van 11 tot 14 jaar zijn bij scouting onderdeel van de scouts. Het programma van de scouts is gevarieerd met een nadruk op samenwerking en zelfstandigheid. Ze leren pionieren (bouwwerken maken met hout en touwen), koken, hout hakken, kampvuur maken en kamperen in tenten in de natuur. Het wekelijks programma wordt specifiek voor de leden uitgewerkt welke uitdagend en vooral leuk is!
Opkomst jongens: za 14:00-17:00
E-mail jongens: verkenners@scoutingferguson.nl
Opkomst meisjes: za 13:45-16:45
E-mail meisjes: padvindsters@scoutingferguson.nl
Kom gratis kijken bij de scouts

14-18 jaar: Explorers (gemengd)

Jongeren van 14 tot 18 jaar worden bij Scouting explorers genoemd. Explorers organiseren hun eigen activiteiten in binnen- en buitenland en gaan bijvoorbeeld kanoën in de Ardennen of zeilen in Zeeland. Deze speltak is dan ook zeer zelfstandig en leert goed om te gaan met verantwoordelijkheden.
Opkomst: za 13:30-16:30
E-mail: explorers@scoutingferguson.nl
Kom gratis kijken bij de explorers

18-23 jaar: Stam (gemengd)

Jongeren van 18 tot 23 jaar zijn bij Scouting stam of roverscouts. Roverscouts hebben een duidelijke eigen inbreng en zijn zeer zelfstandig. Zij organiseren hun eigen kampen en activiteiten en hebben de mogelijkheid door te groeien naar vrijwilliger.
Opkomst: vr 20:00-22:30
E-mail: stam@scoutingferguson.nl
Kom gratis kijken bij de stam