Scouts meisjes

Scouts meisjes zijn meisjes tussen de 11 en 14 jaar zijn. Naar buiten! Trek de deur achter je dicht en ga de wereld verkennen. Kamperen in je eigen tent. Koken op je eigen vuurtje. Ontwikkel je eigen mening. Bij de Scouts meisjes wordt actie van je verwacht.

Sunflowers
Het vendel is gestart op 8 februari 1975 onder de naam The Sunflower. De naam van het Scouts meisjes vendel komt van de zonnebloemen die aan weerszijden van het wapen van de Clan Ferguson zijn afgebeeld.

Ontwikkel je eigen mening
Om een mening te kunnen hebben, moet je dingen weten. Je wilt weten hoe de natuur in elkaar steekt. Je wilt weten hoe het is om moslim in Nederland te zijn. Hoe vies of schoon het water in de Rijn is. Waarom Max Havelaar koffie beter is. En als je genoeg weet, mag je een mening hebben. Bij Scouting mag je zeggen wat je vindt. Ook als je 11 bent.

Gebruik je talenten
Een Scouts meisje ontwikkelt haar eigen talenten. Er is ruimte voor iedere Scout. Daarom is Scouting ook zo veelzijdig. Pannenkoeken bakken, zeilen, internetten, bruggen bouwen van touw en hout, zingen, kamperen onder een zeiltje, schminken, boogschieten, theater, vliegers maken… je kunt het zo gek niet bedenken. Een voorbeeld: ieder jaar met Pasen kun je naar een van de landelijke scoutingkampen, de HIT. Alleen of met een groepje. Je kunt dan kiezen uit ruim 70 (!) verschillende activiteiten. Te veel om hier te noemen dus.

Verder kijken dan je neus lang is
Scouts meisjes zijn nieuwsgierig naar hun omgeving. In binnen- en buitenland. Zij willen van alle culturen in de wereld iets leren. En dat kan makkelijk, want in bijna alle landen zijn er Scouts die jou ook graag willen leren kennen. In 1995 kwamen er bijna 25.000 Scouts naar Nederland uit 166 landen voor de Wereld Jamboree.

Samenwerken
Als je lid wordt van een scoutinggroep krijg je te maken met je eigen ronde. Het is een groepje van ongeveer vijf Scouts meisjes waarmee je veel gaat samenwerken. De een is een kei in het oriënteren, de ander heeft binnen vijf minuten het vuur branden. In een ronde leer je van elkaar. Je zult merken dat de anderen in de ronde rekening met jou houden. Ze hebben iets voor je over.

Op kamp
Het hoogtepunt van elk jaar is het zomerkamp. Het ultieme avontuur. Met je eigen ronde in een tent. Je eigen keuken bouwen. Je eigen potje koken. Op pad zonder leiding met kaart en kompas. Niet weten waar je ’s avonds slapen zal. Dikke vriendinnen worden.

Wat kan je van leiding verwachten?
De leiders zijn eigenlijk de reisleiders van jouw ontdekkingsreis. Ze laten je zien hoe het moet. Ze wijzen je de weg. Ze maken jouw avontuur mogelijk. Zij zorgen er bijvoorbeeld voor dat er een toffe plek voor het zomerkamp gereserveerd is. Ze zorgen ervoor dat de Scouts een eigen clubhuis hebben. Dat er hout is om vuur te stoken. Dat er tenten zijn. Dat er een plan is voor wat jullie gaan doen. Dat het veilig is wat jullie doen. O ja, en ze doen het voor hun plezier. Dus je hebt kans dat ze ook wel eens iets geks doen. Niks van aantrekken hoor. Doe gewoon gezellig mee.

Ontdekkingsreis
Je hebt het nu wel door: plezier staat bij Scouting voorop. Maar Scouting is meer. Bij Scouting ontdek je de wereld om je heen. En daar leer je van. Je verlegt steeds je grenzen op een avontuurlijke manier. Je leert je eigen verantwoordelijkheid te nemen. Als je straks 15 bent en naar de Explorers gaat, kan jij zelfstandig beslissingen nemen. Leiding wordt steeds meer begeleiding. Jij maakt je eigen avontuur. Je weet hoe je uitdagingen moet aanpakken. En daar heb je voor de rest van je leven voordeel van.

Opkomsttijden
De opkomsten zijn ’s zaterdags van 13.45 tot 16.45 uur in ons gave groepshuis De Clan. Kom op tijd, zodat we ook op tijd kunnen beginnen. Als er afwijkende opkomsttijden of –plaatsen zijn, dan weet je dat natuurlijk al vooraf.

Komen kijken
Lijkt het je leuk om een keer te komen kijken?
Kom dan gewoon eens een opkomst meedoen

Informatie
Regelmatig verschijnt ons groepsblad de Ferguson Post en het (landelijke) verenigingsblad Scouting Magazine/Flitz. De eigen Scoutshop verkoopt alles wat een Scout nodig heeft.

Contact
Heb je vragen of opmerkingen? Na de opkomst is er altijd tijd voor een gesprek. Je kunt ons ook bereiken per e-mail op padvindsters@scoutingferguson.nl.

Scouts meisjes team

Demi (TL)